Blog Sadašnjeg trenutka

utorak, 12.02.2008.

Nesklad između uvjerenja i ponašanja unutar duhovnog konteksta

Kongnitivna disonanca (KD) je neugodna napetost koja nastaje kada dođe do nesklada između našeg uvjerenja (stava) i onog što radimo. Zahvaljujem Nei koja me je upoznala sa tim pojmom jer me je to inspiriralo na pisanje ovog posta i na dodavanje nove kockice u mozaik života kojeg spontano slažem. Tu neugodu ljudi riješavaju ili tako što će izmjeniti svoja uvjerenja ili promijeniti ponašanje. No to nije ono o čemu ću pisati u ovom postu, već o nečemu sličnome - neskladu između onog što vjerujemo i onog što stvarno radimo. Razlika je u tome da ako imamo nesklad, a osjećamo se sasvim ugodno sa njim tada nesklad i dalje postoji, ali ne i KD.



Conflict


Neki od primjera nesklada unutar duhovnog konteksta u mom životu bi bili:
- istovremeno vjerujem da je sve točno onako kako treba biti i da je to najpozitivnije moguće, ali opet se mogu naljutiti, biti tužan, nezadovoljan zato jer su stvari onakve kakve jesu, a ne kako ja mislim da bi trebale biti
- vjerujem da je sve Jedno (Bog), ali opet rijetko kada u svemu vidim Boga
- u stanju sam se ljutiti na drugu osobu jer mi je napravila nešto iako vjerujem da mi to ne bi mogla napraviti da joj ja na jednoj višoj razini nisam dopustio tako nešto

Znači, istovremeno vjerujem i govorim jedno, ali moje ponašanje odaje nešto drugo. Intezitet nesklada nije uvijek isti, ovisi o raznim faktorima, ali skoro u svakom trenutku postoji. Unutar duhovnog konteksta, koliki će biti ovisi dosta i o tome gdje se trenutno nalazim na duhovnoj krivulji (kojoj su neki, BTW, dali prekrasno ime "Berixova" :-)).
Nisam jedini kome se to događa, dapače, mislim da to ne možemo izbjeći dokle god donja granica na duhovnoj krivulji nije na nekih 95%. Tada više nestaje taj nesklad između uvjerenja i ponašanja.

Po meni logično je i razumljivo da se tako nešto događa. Moj sistem (tijelo/um) istovremeno može imati više programa o nekom aspektu osobne stvarnosti. Na temelju promatranja mogu zaključiti da u mom sistemu postoje barem dva programa na temu onog što se događa:
1. sve je točno onako kako treba biti
2. nisu sve stvari onakve kakve trebaju biti

Ako me pitate na svjesnoj razini da zaokružim ono što vjerujem zaokružit ću br. 1. Ali očito, podsvjesno, barem neki dio mojeg sistema funkcionira po programu br. 2.

Da li je to u redu? Ta nekonzistentnost? Vaš odgovor na to pitanje uvelike ovisi o tome da li je u ovom trenutku oko toga više aktivan program br. 1 ili 2.
Za mene je to savršeno OK. I to je isto dio Sadašnjeg trenutka, duhovnog rasta mojeg tijela/uma, kao i svega onog što Je. Zbog toga i nemam KD unutar duhovnog kontkeksta.
Svaki post koji sam napisao je bio moja istina u trenutku pisanja tog posta, tako da sam i oko toga miran.

Ako na kompjuteru pokrenem program A, efekt će biti drukčiji nego ako sam pokrenuo program B. Tu se postavlja i pitanje tko bira koji program će se pokrenuti unutar mojeg sistema, ali to je neka sasvim druga tema.

Moja poruka sa ovim postom bi bila - nesklad unutar duhovnog konteksta je nešto sasvim normalno, pogotovo ako smo je u stanju prepoznati i priznati kao takvu. Imate ga vi, imaju ga i drugi barem do nekog dijela (osim onih rijetkih koji su došli do onih 95% gore spomenute krivulje). Samim prihvaćanjem tog nesklada zapravo dolazi i do njegovog smanjivanja, a ujedno i do smanjivanja (ili potpune eliminacije) KD-a.

Kod nekih ljudi je nesklad ekstremno velik - npr. svećenici koji prakticiraju pedofiliju. O takvim slučajevima se ipak ne bih izjašnjavao u ovom postu, neka to bude tema onih koji su stručno obučeni za tako nešto.

Naravno, neki ljudi nemaju nesklad unutar duhovnog konteksta iz jednostavnog razloga jer nemaju nikakvih uvjerenja oko toga, ali ti ljudi ionako nisu ciljana populacija ovog posta.

Također, ovaj post je pisan u sklopu duhovnog konteksta, no ovo vrijedi i u drugim kontekstima - npr. ljudi kažu da im je bitno A, a zapravo se vidi da u praksi reagiraju na B. Npr. većina ljudi će reći da im je zdravlje najbitnije, ali kad se pogleda njihovo ponašanje (izrazito nezdravi način života u kojem se ništa ne radi da se popravi zdravlje) vidjet će se da nije tako. I ja sam bio u toj kategoriji dok nisam sebi priznao da mi očito zdravlje nije najbitnije.

Lijepi pozdrav svima, neovisno o tome koliki bio vaš nesklad u ovom trenutku. mah

P.S. Siguran sam da se Nea neće složiti sa ničim u ovom postu. fino

prijavi hr.digg - 08:36 - Komentari (5) - Isprintaj - #

My web office's WebRing
Ring Owner: Toni Anicic Site: My web office
Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet
Get Your Free Web Ring
by Bravenet.com